Project Description

ABC BIEGÓWEK-  10 ZASAD PRAWIDŁOWEGO UBIORU!

Seria ABC BIEGÓWEK  została stworzona z myślą o tych, którzy pragną zacząć swoją przygodę z biegówkami ale nie wiedzą od czego zacząć. Najczęściej kierowane do mnie pytania, głównie dotyczą sportów zimowych, a dokładniej  odnoszą się do stawiania pierwszych kroków na biegówkach. JEŚLI również i Ty masz nieodparte pragnienie i ogromną chęć rozpocząć swoją własną przygodę z biegówkami, ale nie masz pojęcia jak zacząć? Co będzie Ci potrzebne? Jaki wybrać sprzęt i dobrać odpowiednie ubranie? Lub zastanawiasz się jak prawidłowo zaplanować trasę? To znaczy, że seria ABC BIEGÓWEK skierowana jest SPECJALNIE do Ciebie!  W trzech wpisach  postaram się rozwiać Twoje wątpliwości poruszając najważniejsze kwestie związane z przygotowaniem się na pierwszą wyprawę. Moim zamiarem jest pomóc Ci podjąć  „biegówkowe wyzwanie”  i już teraz zmotywować Cię do rozpoczęcia tej przygody udowadniając, że jest to łatwiejsze niż Ci się wydaje! Moje własne doświadczenie pokazuje, że chcieć to móc i każdy może stać się miłośnikiem białego szaleństwa! W pierwszym wpisie zdradzę tajniki 10 najważniejszych zasad prawidłowego UBIORU! Zapraszam!

Ubierz się odpowiednio!

W duchu starego norweskiego przysłowia, które mówi iż „nie ma złej pogody- są tylko złe ubrania”, stwierdzam że jest to święta prawda. Załóżmy, że norwedzy kierowali by się pogodą (tak jak większość z naszych rodaków) to pojęcie friluftsliv (rekreacja w naturze w czasie wolnym) w ogóle by nie istniało, a Marit Bjørgen i Therese Johaung nie byłyby wielokrotnymi mistrzyniami olimpijskimi, nie wspomnę już o tytułach mistrzyń świata. Ja natomiast mistrzynią nie zamierzam być i jak na rodowitą polkę i ogromnego zmarzlucha przystało (który nawet siedząc w domu ma zlodowaciałe do kości stopy i wiecznie zimne ręce) uważam, że odpowiedni ubiór na biegowki to podstawa każdej wycieczki i białej przygody! Dobór właściwej odzieży uzależniony jest od wielu czynników, takich jak: warunki pogodowe, temperatura , poziom aktywności fizycznej  (kondycja) oraz  ukształtowanie terenu wybranej trasy narciarskiej. Norwescy polarnicy radzą ubrać się według  zasady „TRZECH warstw”, pamiętając o niezbędnych  dodatkach które spowodują, że każda jedna wycieczka będzie przyjemnością. Jakie to zasady?

10 zasad prawidłowego UBIORU na biegówki



1. WARSTWA PIERWSZA – Bielizna termoaktywna



  • zadanie pierwszej warstwy to utrzymanie suchego i ciepłego ciała dzięki termoregulacji potu na zewnątrz. W praktyce wewnętrzna warstwa takiej bielizny posiada system oddychania (typu hydrofilowego), który odpowiada za odprowadzenie pary z powierzchni ciała na zewnątrz. W ten sposób zapobiega wychłodzeniu organizmu przy zmniejszonej intensywności treningu,
  • ważne aby taka bielizna dobrze przylegała do ciała dostosowując się oraz nie ograniczając zasięgu ruchów
  • taką bieliznę używam przez cały rok zarówno na trekkingi wiosną, (latem za kołem podbiegunowym 😛 ) czy jesienią. Jak dla mnie jest to najlepsza bluzka do biegania o każdej porze roku!
  • przy niskiej aktywności i niskiej temperaturze, należy szczególnie wybrać wełnianą bieliznę,
  • zdecydowanie nie polecałabym bawełny, gdyż sprawia ona że bielizna jest ​​mokra i wychładza ciało,
  • moje sprawdzone marki to number one: DEVOLD oraz Moods of Norway (na dołączonym zdjęciu).
  • w Polsce łatwo dostępne firmy> Volcano, Quechua oraz 4F


2. WARSTWA DRUGA- Sweter



  • warstwa środkowa powinna izolować od zimna, utrzymywać i zatrzymywać ciepło, nie przepuszczając go. Dlatego tak ważne jest aby wybrać sweter WEŁNIANY bądź polar,
  • takie materiały mają dobrą zdolność do regulowania temperatury ciała, zawdzięczając to kombinacji ocieplania z właściwościami pochłaniania wilgoci,
  • moja propozycja: wełniany sweterek zrobiony na drutach przez babunię. Ewentualnie polar. 😉


3.  WARSTWA TRZECIA- ZEWNĘTRZNA



  • odpowiednia kurtka to trzecia już i zewnętrzna warstwa. Jej główne zadanie polega na skutecznej ochronie przed szybko zmieniającymi się warunkami pogodowymi w górach, oraz na swobodnym wykonywaniu ruchów,
  • z racji zwiększonej intensywności ruchów na wycieczkach biegowych przeważnie wybieram wiatrówkę, koniecznie z wysokim kołnierzem (ochrania szyję i gardło), z otworami wentylacyjnymi po bokach (tzw. wywietrzniki), dodatkową wiatroodporną membraną (Gore Windstopper, No Wind), szczelnymi mankietami, oraz dłuższą z tyłu (ochrona nerek przy pochylaniu)
  • zdecydowanie odradzam ubioru kurtek puchowych, które za bardzo ogrzewają ciało, zmniejszają ruch podczas biegu i mogą przemoknąć podczas dodatnich temperatur (chyba że temperatura powietrza spada poniżej – 10 stopni, wtedy należy zaopatrzyć się w ocieplaną kurtkę). Natomiast dobrze jest mieć kurtkę puchową ze sobą w plecaku i założyć ją podczas długich przerw na jedzenie,
  • dlatego warstwa zewnętrzna uzależniona jest od stopnia trudności trasy, intensywności aktywności, temperatury powietrza i opadów atmosferycznych
  • jeśli chodzi o spodnie to zdecydowanie nieprzemakalne i nieogrzewane, najlepiej membranowe.
  • moja propozycja to North Face, Kari Traa, Stormberg
  • alternatywa: wiatrówka Swix


DODATKI





4.Rękawiczki JEDNOPACZASTE



  • podczas biegu ręce bardzo intensywnie pracują dlatego rękawiczki powinny spełniać trzy główne funkcje:
    • izolować przed mrozem
    • chronić dłonie przed chłodem, wiatrem i uszkodzeniami
    • oraz zapewnić odpowiedni chwyt
  • jako największy zmarzluch na świecie zdecydowanie polecam zainwestować w dwuwarstwowe rękawiczki, koniecznie jednopalczaste:
    • pierwsza warstwa wełniana, z funkcją ocieplającą i wchłaniającą pot,
    • druga warstwa skórzana, pełniąca funkcję izolacji,
  • moje propozycje to rękawiczki puchowe Bergans (nie ma lepszych na wielką zimę)!
  • alternatywa: Quechua lub Dynafit

 



5.OPASKA



  • opaska powinna być wiatroodporna oraz powinna dobrze pochłaniać pot,
  • odpowiednia opaska powinna świetnie przylegać do głowy nie ograniczając ruchów podczas uprawiania sportu,
  • nie lubię nosić czapek na biegówkach z racji wysokiej intensywności, dlatego sama nie polecam (ale czasem jest to nieuniknione),
  • moje propozycje to opaska Kari Traa lub Norrøna
  • alternatywa: Kalenji, Bjørn Dæhlie Stride lub Leki Race Shark Head Band


6. SKARPETKI WEŁNIANE



  • głównym zadaniem skarpetek jest odprowadzanie nadmiaru wilgoci i potu, dbając o komfort termiczny wewnątrz buta,
  • dlatego zawsze mam na sobie skarpetki wełniane lub skarpety z włóknem CoolMaX które idealnie wchłaniają wilgoć, zapobiegają powstawaniu pecherzy oraz nie przemakają w kontakcie ze śniegiem,
  • moje propozycje to Bridgesdale
  • alternatywa: Salomon lub Alpina


7. OKULARY



  • okulary to jeden z ważniejszych dodatków z racji tego, że słońce w górach jest bardzo silne oraz odbijające się promienie słoneczne rażą w oczy, powodując szybkie zmęczenie, nawet tymczasową ślepotę,
  • dlatego niezbędne są okulary z dobrym filtrem UV, typowo himalajskie
  • moja propozycja: Oakley (alternatywa Le space)
  • ponadto, nie można zapomnieć o odpowiednim kremie ochronnym na twarz, gdyż dobór złego np. nawilżającego kremu może nawet  spowodować odmrożenia. Dlatego zadbaj o to aby krem był tlusty, oraz aby miał w składzie masło shea lub masło kakaowe. Te składniki bardzo dobrze natłuszczają cerę oraz chronią ją przed wiatrem i mrozem. Moja propozycja to Masło Shea sprowadzane z Ghany, lub zwykłe bambino dla dzieci albo wazelina
  • nie popełnij błędu Teresy Johaug i ochroń się przed poparzeniami ust,  ochronna pomadka na usta to must have każdego biegacza!

 



8. STUPTUTY



  • stuptuty czyli ochraniacze przeciwśnieżne nie są koniecznością ale przydadzą się na głęboki śnieg, zapobiegając przemoczeniu skarpetek oraz zapewniając komfort wycieczki,
  • chronią również dolne części spodni przed przemoczeniem i uszkodzeniem,
  • można je używać również w cięższych warunkach do trekkingu,
  • moje propozycje to Noth Face oraz Mammut
  • alternatywa: Deuter


9. Sucha bielizna w plecaku!



  • nie istnieje nic lepszego jak sucha i świeża bielizna, która idealnie nadaje się na długie wyprawy. Z racji tego, iż spocona bielizna szybko wychłodzi rozgrzane ciało nawet podczas krótkiego postoju, warto mieć ze sobą ciepłą podkoszulkę lub dodatkową bieliznę termoaktywną,
  • ewentuanie możesz zaopatrzyć się w kamizelkę, np. z windstoperem, chociaż ja takowej w ogóle nie używam


10. Jednorazowe ogrzewacze żelazowe



  • mój największy niezbędnik i najlepszy towarzysz każdej wyprawy to: porowate torebki w woreczkach foliowych! Ogrzewacze zawierają rozdrobnione żelazo z celulozą i wodą, które aktywują się po kontakcie z powietrzem, zapewniając ciepłe ręce nawet przy minus 20 stopniach. Niektóre z nich utrzymują ciepło nawet do 12 godzin,
  • ja mam ręce bez przerwy lodowate, więc nigdzie nie ruszam się bez ogrzewaczy zarówno na ręce jak i na stopy!
  • polecam Hand Warmer


PODSUMOWANIE



Odpowiednie ubranie na biegi narciarskie powinno być i wygodne i możliwe do szybkiego zredukowania warstw. Warunki pogodowe w górach bardzo szybko ulegają zmianie, więc należy być przygotowanym na każdą możliwą sytuację. Sama wychodzę z założenia, że najważniejsza pogoda to odpowiednia pogoda ducha, bo do ostatniej da się dostosować stosując się na przykład do moich 10 rad prawidłowego ubioru 🙂 ! Przypomina, że w czasie biegów będzie Ci bardzo ciepło nawet przy minus 20 stopniach, z racji intensywnej pracy całego ciała. Dlatego na początku wyprawy, kiedy masz najwięcej sił i bieg jest najszybszy należy ubrać się delikatniej. Natomiast, podczas przerwy na odpoczynek, zalecam przebranie suchej bielizny, dodatkowy sweter, czapkę lub nawet kurtkę puchową, aby uniknąć wychłodzenia organizmu. To tylko zestaw moich 10 najważniejszych zasad, którymi ja się kieruję wybierając się na wyprawę biegową. Mam nadzieję, że dzięki nim również i Ty podejmiesz to wyzwanie i zaprzyjaźnisz się ze światem gór, śniegu i zimowej przygody. Życzę białego szaleństwa, emocjonujących przeżyć na nieodśnieżonej szosie i szerokiej trasy biegowej! Koniecznie zostaw komentarz i podziel się Twoimi własnymi doświadczeniami!

Ps. W następnym wpisie 10 zasad doboru odpowiedniego sprzętu!